Change or die
Världen går igenom kris efter kris. Då letar vi först automatisk efter trygghet och nostalgi, men sen behöver vi förändring. Nu kommer det nya. Förutsättningar som politisk omvälvning, ekonomisk påfrestning och hög arbetslöshet driver stora, nya beteenden. Under kriserna 2008 eller 1990 uppstod nya företeelser som Airbnb (2008) eller After Work (1990).
Under senaste designveckan i Milano slog IKEA fast att handeln, eller retail, måste förändras. Ingen vill köpa något och då måste IKEA anpassa sig och erbjuda rave eller konstutställningar. Något nytt! Under samma vecka bjöd Paula Navone in till sin studio där hon rensat och städat, för att lotta ut prototyper, prover och produkter till dem som besökte henne. Vem vill äga 2025!
Vi inspireras av människor som vågar skala ner och göra något nytt. Som amerikanska paret bakom Woofbowl – världens första foodtruck för hundar. Eller Yinka Ilore med en helt egen färgkarta baserad på "happiness". Eller restaurangen som serverar mat inspirerat av barnprogrammen vi såg när vi var unga.
Vi fick också höra om de fyra estetiska trenderna: Pinstripe Poser, Dapper Dreamer, Sincere Scenery och Kool Kermit.
Och mycket, mycket mer!
Om du också är nyfiken på framtiden och vad framtidstrenderna säger så kan jag tipsa om Stora Trenddagen. Stora Trenddagen genomförs i Stockholm den 17 januari och i Malmö 27 februari. Du bokar din biljett HÄR, missa inte!
Ha en fin dag!



